Distance Education and its Different Forms of Learning – New Learners?
DOI:
https://doi.org/10.17143/rbaad.v6i0.188Palavras-chave:
Learning, Distance Education, Interaction, Collaboration, AutonomyResumo
This article is part of a research carried out by a Group of Studies and Researches about Educational Technology and Distance Education (GETED) and it aims to enrich the theory about how to learn at the virtual context reflecting at the students learning conceptions from this modality. With the objective of analysing the relation between the Distance Education and the new forms of learning, if we can consider them as new, we start the work articulating the concepts of information and knowledge and the new ways of knowledge with the participants excerpts of a graduation course offered at the distance modality. After that, we discuss the question of autonomy at the distance learning process, also with some exemplifications of the collected data at the offered course. The next theme in discussion is the collaborative learning with focus on the interaction. We end the article pointing at some conclusions about how the students see the new learning at the distance education context.Downloads
Referências
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 4ª Ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 15.
BURNHAM, Terezinha Fróes. Sociedade da informação, sociedade do conhecimento, sociedade da aprendizagem.In: LUBISCO, Nídia M. L.e
RANDÃO, Lídia M. B. Informação e informática. Salvador: EDUFBA, 2000, p. 283-307.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KENSKI, Vani Moreira. Novas tecnologias: o redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, n.8, maio, 1998, p. 58-71.
LÉVY, Pierre. Nova relação com o saber. Disponível em: . Acesso em: 03/05/2007.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e o reencantamento do mundo. In: Revista Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro: v. 23, set-out, 1995, p.24-26.
VALENTE, José Armando. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador. O papel do computador no processo ensino-aprendizagem. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini e MORAN, José Manuel. Integração da tecnologias na educação: o salto para o futuro. Brasília: Ministério da Educação, 2005, p. 22-31.
_____. Diferentes usos do Computador na Educação. Disponível em: <http://upf.tche.br/~carolina/pos/valente.html>. Acesso em 01/05/2007.
VYGOTSKY, Lev S. A Formação Social da Mente. São Paulo, Martins Fontes, 1998, p.190.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Todos os artigos publicados na Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância (RBAAD) recebem a licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Todas as publicações subsequentes, completas ou parciais, deverão ser feitas com o reconhecimento, nas citações, da RBAAD como a editora original do artigo.