Permanência dos Alunos nos Cursos do Consórcio Cederj

Carlos Eduardo Bielschowsky, Masako Oya Masuda

Resumo


O objetivo deste trabalho é identificar as características dos alunos no momento do ingresso nos cursos superiores do Cederj bem como seus fatores externos e internos que tenham correlação com sua permanência nos cursos. Este estudo envolve análise de informações sobre 53.988 alunos que ingressaram em 15 cursos no período de 2008.1 a 2015.2. Observou-se que a relação entre os diferentes fatores (com exceção da idade) com a permanência dos estudantes varia com o curso, indicando que curso é um fator fundamental a ser considerado nos estudos de permanência de alunos. Outros fatores que correlacionam com a permanência, além dos dois já citados, são gênero, renda familiar, distância de casa ao polo de atendimento presencial, domínio da língua portuguesa, graduação prévia em outro curso superior, educação básica em escola pública ou privada, experiência em EaD baseado em material impresso e Tecnologia de informação, e se o estudante trabalha ou não enquanto faz o curso. Baseado nestas observações propõe-se uma metodologia para identificar diferentes subgrupos de estudantes com perfis similares, levando em conta o curso e os diferentes fatores (bem como as interrelações entre eles), que correlacionem com a persistência. Acreditamos que estes resultados poderiam embasar ações institucionais e estratégias mais adequadas a problemas específicos de cada subgrupo podendo assim aumentar a permanência dos alunos.

Palavras-chave: Educação a distância. Permanência, Evasão. Percentual de diplomação. Curso superior. Cederj.


Student Permanence in the Cederj Consortium Courses

ABSTRACT.

The goal of the present study was to characterize the profile of the students when engaging in the undergraduate programs in CEDERJ, as well as the internal and external factors which correlate with their persistence in the programs. This study involves analyses of data from 53.988 students entering to 15 different programs during the period of 2008.1 to 2015.2. It was observed that the relationship of different factors with the persistence of students vary among different careers (except for age) indicating that career is a key factor to be considered when analyzing student persistence. Other factors that correlate with the persistence, besides the two above mentioned, are gender, family income, home distance to the students support centers (polo), proficiency in Portuguese language, previous experience with distant education based in print books and Information technology, previous graduation in other programs, basic education in public or private schools, and if the student works or not during the period attending the program. Based on the above results a methodology is proposed to identify different subgroups of students sharing same profile taking into account the career and the different factors - as well as the interrelations among them - that correlate with persistence. We believe that these results could support institutional actions and strategies that better fits the specific problems of each subgroup in order to improve the persistence of students.

Keywords: Distance education. Dropout. Persistence. Course completion ratio. Undergraduate program. Cederj.

 

Permanencia de los Alumnos en los Cursos del Consorcio Cederj


Resumen

El objetivo de este trabajo fue identificar las características de los alumnos en el momento del ingreso en los cursos superiores del Cederj así como sus factores externos e internos que tengan correlación con su permanencia en los cursos. Este estudio involucra análisis de informaciones sobre 53.988 alumnos que ingresaron en 15 cursos en el período de 2008.1 a 2015.2. Se observó que la relación entre los diferentes factores (con excepción de la edad) con la permanencia de los estudiantes varía con el curso, indicando que curso es un factor fundamental a ser considerado en los estudios de permanencia de alumnos. Otros factores que se correlacionan con la permanencia, además de los dos ya mencionados, son el sexo, los ingresos familiares, la distancia del hogar a el centro regional (polo), el dominio del idioma portugués, el grado previo en otro curso superior, la educación básica en la escuela pública o privada, la experiencia en EaD basado en material impreso y Tecnología de información, y si el estudiante trabaja o no mientras hace el curso. En base a estas observaciones se propone una metodología para identificar diferentes subgrupos de estudiantes con perfiles similares, teniendo en cuenta el curso y los diferentes factores (así como las interrelaciones entre ellos), que correlacionen con la persistencia. Creemos que estos resultados podrían basar acciones institucionales y estrategias más adecuadas a problemas específicos de cada subgrupo, pudiendo así aumentar la permanencia de los alumnos.

 

Palabras clave: Educación a distancia. Permanencia. Abandono. Tasa de diplomación. Curso pregrado. Cederj.


Texto completo:

PDF PDF - INGLÊS

Referências


Barefoot, B. O. (2004). Higher education's revolving door: confronting the problem of student drop out in US colleges and universities Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, v. 19, n. 1, 9-18.

Bean, J. P. & Metzner, B. S. (1985). A conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition. Review of Educational Research, v. 55, n. 4, 485-540.

Bentes, M. C. B. & Kato, O. M. (2014). Fatores que afetam a evasão na educação a distância: curso de Administração. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 39, 31-45.

Bielschowsky, C. E. Consórcio Cederj: a história da construção do projeto. Revista EaD em Foco, v. 7, n. 2, 2017. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/issue/view/17/showToc

Bielschowsky, C. E. & Masuda, M. O. (2018). Diplomação na Educação Superior a Distância. Em Rede, Revista de Educação a Distância, v. 5, n. 1, 16-44.

Chyung, S. Y. (2001). Systematic and systemic approaches to reducing attrition rates in online higher education. The American Journal of Distance Education, 15(3), 36-49.

Cookson, P. (1990). Persistence in Distance Education. In: M. G. Moore and others (Eds.). Contemporary Issues in American Distance Education. Oxford: Pergamon Press.

Fozdar, B. J., Kumar, L.S. & Kannan, S. A. (2006). A survey of a study on the reasons responsible for student dropout from the bachelor of science programme at Indira Gandhi National Open University. International Review of Research in open and distance learning, v. 7, n. 3.

Guimarães, S. M. M. (2017). Permanência discente: gestão da EaD no instituto federal do norte de minas gerais – estudo de caso. Tese de Mestrado defendida na UNB em fevereiro de 2017. Acessado no Google scholar, 19/03/2018.

Inep – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira:

Microdados do Censo de Educação Superior. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados, 2008 a 2016.

Resultados agregados do Enade por curso nos anos de 2015 e 2016.

Lee, Y., Choi, J. & Kim, T. (2013). Discriminating factors between completers of and dropouts from online learning courses. British Journal of Educational Technology, v. 44, n. 2, 328-337.

Levy, Y. (2007). Comparing dropouts and persistence in e-learning courses. Computers & Education, v. 48, 185-204.

Lu, J., Yu, C.-S. & Liu, C. (2003). Learning style, learning patterns and learning performance in a WebCT-based MIS course. Information and Management, v. 40(6), 497-507.

Martinez, P. & Munday, F. (1998). 9.000 voices: Student persistence and dropout in further education. FEDA Report, London, Further Education Development Agency, v. 2, n. 7.

McGivney, V. (2004). Understanding persistence in adult learning. Open Learning, v. 19, n. 1, 33-46, February.

Packham, G., Jones, G., Miller, C. & Thomas, B. (2004). E-learning and retention: key factors influencing student withdrawal. Education & Training, v. 46, n. 6/7, 335-342.

Park, J. (2007). Factors related to learner dropout in online learning. Submissão on-line: trabalho apresentado no International Research Conference in The Americas of the Academy of Human Resource Development (Indianapolis, Feb 28-Mar 4, 2007). Acesso em 17 jul. 2018, https://eric.ed.gov/?id=ED504556.

Park, J. & Choi, H. J. (2009). Factors influencing adult learners’ decision to dropout or persist in online learning. Journal of Educational Technology & Society, v. 12, n. 4, 207-217.

Parker, A. (1999). A study of variables that predict dropout from distance education. International Journal of Educational Technology, v. 1(2), 1-10.

Patterson, B. & McFadden, C. (2009). Attrition in online and campus degree programs. Online Journal of Distance Learning Administration, v. 12, n. 2.

Price, L. (2006). Gender differences and similarities in online courses: challenging stereotypical views of women. Journal of Computer Assisted Learning, v. 22(5), 349-359.

Ramos. W. (2014). Fatores de evasão e persistência em cursos superiores online. Anais do XI ESUD, Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância: pesquisa na EaD: reflexões sobre teoria e prática. Florianópolis.

Rovai, A. P. (2003). In search of higher persistence rates in distance education online programs. Internet and Higher Education, v. 6(1), 1-16.

Rovai, A. P. & Baker, J. D. (2005). Gender differences in online learning: sense of community, perceived learning, and interpersonal interactions. Quarterly Review of Distance Education, v. 6(1), 31-44.

Tableau Software, oferecido pela Fundação Tableaux no âmbito do programa Tableau for Teaching & Academic Programs. https://www.tableau.com/academic.

Simpson, O. (2006). Predicting student success in open and distance learning. Open Learning, v. 21, n. 2, 125-138

Simpson, O. (2013) O Futuro da Educação a Distância: Que fatores afetarão como a educação a distância se desenvolverá no futuro? Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e à Distância, v12.

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, 89-125.

Tinto, V. (1987). Leaving college. Chicago: University of Chicago Press.

Tinto, V. (1993). Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Tyler-Smith, K. (2006). Early attrition among first time e-learners: a review of factors that contribute to drop-out, withdrawal and non-completion rates of adult learners undertaking e-learning programmes. Journal of Online Learning and Teaching, v. 2, n. 2, 73-85.

Willging, P. A. & Johnson, S. D. (2004). Factors that influence students’ decision to dropout of online courses. Journal of Asynchronous Learning Network, v. 8(4), 105-118.

Wojciechowski, A. & Palmer, L. B. (2005). Individual student characteristics: Can any be predictors of success in online classes? Online Journal of Distance Learning Administration, 8(2), acessado no Google Scholar em 09/08/2018.

Xenos, M., Pierrakeas, C. & Pintelas, P. (2002). A survey on student dropout rates and dropout causes concerning the students in the course of informatics of the Helenic Open University. Computers & Education, v. 39, n. 4, 361-377.

Xu, D. & Jaggars, S. S. (2013). Adaptability to online learning: differences across types of students and academic subject areas. CCRC Working Paper n. 54. New York: Columbia University. Acesso em 17 jul. 2018, https://ccrc.tc.columbia.edu/publications/adaptability-to-online-learning.html

Yukselturk, E. & Bulut, S. (2007). Predictors for student success in an online course. Educational Technology and Society, v. 10(2), 71-83




DOI: http://dx.doi.org/10.17143/rbaad.v17i2.303

Fontes de Indexação:

 

© Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Brazilian Review of Open and Distance Learning Rua Vergueiro, 875 - 12º andar, conjuntos 123/124
Liberdade - CEP 01504-000 - São Paulo - Brasil
Tel: (55) 11 3275-3561 / Fax: (55) 11 3275-3724
rbaad@abed.org.br