From the Printed Material to the Digital Age – From the Invention of Spellbook to the Cyberspace

  • Solange Apª de O. Collares UNICENTRO
  • Laurete Maria Ruaro UNICENTRO
Palavras-chave: spellboks, tecnologies, teaching-learning process, convergence.

Resumo

The present work is constituted by the discussion of the master’s papers in progress, those are about the spellbooks to the insertion of tecnologies in situations of the teaching-learning process in a historical-critical analysis. The initial analysis starts from the survey of the first reading textbooks used between the Empire and Republic, passing by the appearing of the press, the structural modifications of the spellbooks, until the inclusion of the digital tecnologies to the school educational proposals. It is undeniable that, on the field of spellboks and also on the reading texts more advanced, the last decades correspond to an important transition period: the nationalization of didactic literature, the noticeable improving of contents and teaching methods those incorporate since digital books until learning virtual atmospheres more complexes. In this context, the information and communication tecnologies position theirselves since the basic ways of printing until the organization of the hipertext in the cyberspace.

Referências

ADORNO, Theodor W. e HORKHEIMER, Max. A Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1986.

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Ciberprofessor – novas tecnologias, ensino e trabalho docente. Belo horizonte: Autêntica, 2004.

BARBOSA, José Juvêncio. Alfabetização e leitura. São Paulo: Cortez, 1991.

BITTENCOURT, Circe. Editors authors of compendia and reading boohs(1810-1910). Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30,n.3,.p.4/5-491,set/dez.2004.

BOTO, Carlota Josefina M.C.dos Reis. Ler, escrever, contar e se comportar: a escola primária como rito do século XIX português (1820-1910). São Paulo: Universidade Estadual de São Paulo, 1997, p.650. V.I e v. II. Tese.

FIALHO, F.A.P.; MATOS, Elizete Lucia Moreira. Educação, comunicação e tecnologias: uma nova geometria para diferentes espaços educativos. In Revista Diálogo Educacional/PUCPR, vol.4, n.12 (maio/ago.2004), Curitiba: Champagnat,

KAMPFF, Adriana Justin Cerveira. Tecnologia da informática e comunicação na educação. Curitiba: Iesde Brasil, 2006.

MORAN, J.M. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. In Revista Diálogo Educacional/PUCPR, vol.4, n.12 (maio/ago.2004), Curitiba: Champagnat, 2000.

OLIVEIRA, Alaíde L. de O livro didático. 3 ed. Revista e aumentada. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiros 1986.

PEREIRA, João Thomaz. Educação e sociedade da informação. In:

COSCARELLI, Carla Viana (org). Letramento digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

PFROMM, Netto,S. et al. O Livro na Educação Rio de Janeiro: Primor, INL, 1974, 256p.

SHIROMA, Eneida O. Política Educacional. Rio de Janeiro: DP&A,2004, 3ª edição.

Publicado
2008-05-24
Edição
Seção
Artigos